אפיון שפה
01
מה זה?
תהליך אסטרטגי שמדייק את האישיות של המותג ואת השפה שלו מול המשתמשים.
02
איך עושים את זה?
מרכזים חומרי מיתוג ומשובים קיימים, נפגשים לחשיבה משותפת, כותבים מסמך אפיון.
03
למה זה טוב?
ליצירת כלי מרכזי לכתיבה של שפה ייחודית ואחידה, עם פנייה אפקטיבית לקהל היעד.
04
וחוץ מזה?
המסמך ישמש את כלל הטקסטים הכתובים של המותג: תוכן, רשתות חברתיות, ניוזלטר ועוד.
המשורר הצרפתי פול ואלרי כתב ש״גדולתם של משוררים היא היכולת ללכוד במילותיהם את מה שבעיני רוחם ראו רק במעומם״. הוא לא חשב אז שכמאה שנים אחר כך יתפתח תחום בשם חוויית משתמש, ובתוכו מתודולוגיה שלמה לגבי היכולת של מילים להעביר מסר מדויק ואיכותי, לפי אפיון מחקרי מוקדם.
תהליך האפיון הזה נקרא בעברית אפיון שפה (מקביל ל Voice & Tone באנגלית) והוא קורה עוד לפני שמתחילים לכתוב, בדרך כלל בשיתוף אנשי מפתח מתחום המוצר והשיווק. הוא נועד לפזר את העמימות שואלרי דיבר עליה, ולספק קווים מנחים לכתיבה בעזרת סדרה של שאלות ותשובות לגבי המוצר, המותג והמשתמשים.
באמצעות האפיון נוכל לדעת ולא לנחש מה כותבים ולא פחות חשוב, איך כותבים. נחליט בין השאר באיזה קול מדבר המוצר, מה הוא רוצה להגיד ובאיזה טון וסגנון הוא עושה את זה. נבין את החזון של המותג, את האופן שבו הוא מגשים אותו ואת מערכת היחסים שלו עם המשתמשים. ניכנס לנעליים של המשתמשים וננסה לראות את הדברים מהצד שלהם: החששות, השאיפות, הרגשות שמעורבים בשימוש בממשק ועוד.
בסופו של התהליך נקבל מסמך אפיון שפה כתוב, שירכז את כל התובנות וההנחיות לפעולה ויהפוך לכלי העבודה המרכזי לכתיבה. מעבר ליצירת מיקרו-קופי משובח, הוא יהיה רלוונטי לכל טקסט שקשור למותג: התוכן באתר, הניוזלטר, פוסטים בסושיאל-מדיה ועוד. בזכותו ניצור קול ייחודי ואחידות בתכנים בכל נקודות המגע עם הלקוחות, שישמשו את כל מי שיכתוב עבורך.
רוצה שזה יהיה אני? הנה כל הדרכים לדבר איתי: